În ultimele decenii, managementul tuturor entităţilor publice a realizat nevoia existenţei unui cadru de control de bază, care să constituie suportul pentru construirea sistemelor proprii de control intern si a devenit, tot mai preocupat de modul de organizare şi funcţionare a controlului intern, căutând în permanenţă soluţii practice.
Deși reglementarea controlului intern la nivelul entităților publice din România a început încă din anul 1999, odată cu publicarea Ordonanței de Urgență nr. 119/1999 privind controlul intern managerial și controlul financiar preventiv, republicată ulterior cu modificările și completările sale, a devenit obligatorie abia în anul 2005, odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Ministerului Finanțelor Publice nr. 946/2005. În acest an, au fost introduse și implementate standardele de control intern managerial pentru entitățile publice din România.
Inițial, în anul 2005 au fost stabilite “25 standarde de management” care trebuiau aplicate de către entitățile publice. Ulterior, în anul 2015, sub inițiativa Secretariatului General al Guvernului prin Direcția Control Intern Managerial și Relații Interinstituționale, a fost elaborat și introdus Codul controlului intern managerial al entităților publice. Acest cod a definit 16 standarde de control intern managerial, în conformitate cu directivele europene.
În prezent, Ordinul Secretariatului General al Guvernului nr. 600 din 2018, ce aprobă Codul controlului intern managerial, reglementează modul de implementare a standardelor de control intern managerial.
În vederea monitorizării, coordonării şi îndrumării metodologice a implementării şi dezvoltării SCIM, conducătorul entităţii publice constituie, prin act de decizie internă, o structură cu atribuţii în acest sens, numita Comisia de monitorizare.
Standardele de control intern managerial
În cadrul cursurilor noastre discutăm detaliat despre Comisia de Control Intern Managerial din cadrul unităților de învățământ.